17. 8. 2015

Příliš mnoho Kateřin - John Green

Colin Singleton je opět single. Právě odmaturoval a dostal kopačky od své již devatenácté dívky jménem Kateřina a má pocit, že už ho na světě nic dobrého nečeká. Z jeho jámy plné sebelítosti ho přijde vysvobodit jeho nejlepší a jediný přítel Hassan a rozhodne se s kamarádovou depresí udělat to jediné, co dává smysl. Vytáhnout Colina na výlet bez cíle. Zklamaný a zlomený Colin si tedy najde nové poslání. Vymyslet a definovat Teorém zásadní předvídatelnosti Kateřin. Ale když v Colinově starém autě dojedou do města Gunshot Tenessee, dívka nejmenující se Kateřina mu přes ten rozpočítaný teorém udělá pěknou čáru.

Colin byl vždycky trochu jiný než ostatní. Jen on by vám dokázal srozumitelně vysvětlit, jak tenká hranice je mezi géniem a zázračným dítětem a taky to, že on bohužel jednoznačně spadá do druhé kategorie. Velice si libuje v přesmyčkách a objevování spojitostí mezi věcmi, které pro ostatní žádnou souvislost nevykazují, každý den se snaží přečíst alespoň čtyři sta stránek, preferuje koupání před sprchováním, protože proč dělat vestoje něco, co se dá stejně dobře dělat i vleže a zdokonaluje se ve všem, v čem se na poli vzdělání zdokonalit lze. 

Ačkoli by hlavní, trochu outsiderský hrdina klidně utáhl celou knihu sám, komický prvek v knize obstarává prostořeký Hassan alias kapitán Srandista, poněkud obtloustlý, ale jedinečný mladík libanonského původu, nejlepší a jediný Colinův přítel. Vždycky má po ruce vtipnou hlášku, nic nebere vážně a vždycky tu pro Colina je, trpělivě ho vyslechne a vytáhne z bryndy. Je to zkrátka správný kamarád do nepohody a automatický oblíbenec konvenčního čtenáře. 
Lindsey je kapitola sama pro sebe a a jakkoli se to zpočátku může zdát neuvěřitelné, ta holka se lidem umí dostat pod kůži. 

Nejkouzelnější částí knihy jsou jednoznačně poznámky pod čarou, kterými je vypravování umně doplněno. Jakmile jsem v textu spatřila malý horní index s číslem jedna, moje srdce zaplesalo, protože dobře napsané poznámky pod čarou dokážou z téměř obyčejného textu vyčarovat něco výjimečného. A to se Greenovi povedlo na jedničku. S každou větou jsem nedočkavě vyhlížela další malé číslíčko, které mě dovedlo k zajímavému faktu, překladu nebo vysvětlivce

Příliš mnoho Kateřin nečtete kvůli strhujícímu ději nebo rozuzlení, které byste neuhodli, ale pro Greenův uklidňující spisovatelský um. Knížka je plná krásných myšlenek a pohledů na život a to nejen v milostné rovině. Milovníci citátů v ní najdou spoustu mouder, která se dají snadno aplikovat v životě a příznivci nadsázky si také přijdou na své. Green s pověstnou lehkostí sobě vlastní nenápadně nakusuje témata, kterým se ostatní spisovatelé vyhýbají, nebo by je ani nepovažovali za dostatečně zajímavé pro svou knihu. On však i tu nejbanálnější situaci dokáže obrátit v něco téměř magicky krásného.

I přesto, že vás při pohledu na její obálku nepřepadne nepřekonatelná touha vypočítat všechny ty rovnice, které na ní jsou, pořád vás můžu ujistit, že je to kniha vhodná pro vás. Zejména pokud máte slabost pro Greenův návykový styl, podivínské hlavní postavy, neokoukané a originálně pojaté příběhy o trablech s láskou a trošičku toho filosofování o životě. Přes to, že Colin celou dobu pracuje na algebraickém vyjádření lásky, nemusíte se bát. Žádná vyšší matematika vás tady nečeká a ani mezery v základních vysokoškolských počtech vám nezabrání v pochopení pohnutek hrdinů a rozhodně vám nekladou překážky v tom, si knihu užít naplno. Pokud jste někdy měli zlomené srdce, nebo jste pomáhali něčí poraněnou dušičku vyléčit, na nic nečekejte, popadněte Kateřiny a na pár hodin se s nimi někam zavřete a přečtěte si je. Na mou duši, na psí uši, na kočičí svědomí - stojí to za to!


85%   
Ráda bych touto cestou poděkovala internetovému knihkupectví megaknihy.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
   Příliš mnoho Kateřin si můžete objednat zde.
Share:

8 komentářů:

  1. Jeej, už Pája mě svou recenzí hrozně nalákala a tady tomu není jinak, jen prostě vždycky, když si pro tu knížku jdu, odcházím s jinou (divný :D ) a v rámci 'šetření' jich nechci kupovat víc (i když vím, že si ji ke zbylým Greenům stejně koupím :D ) :) Ale až to dopadne, tak snad budu stejně spokojená :) Ten první odstavec pod anotací je fakt vtipný :) Ty poznámky mě dost zajímají, je to zase něco jiného si myslím :) A na konci jsem četla, že mě přepadne touha vypočítat rovnice na obálce, tak jsem si říkala 'ehm, tam jsou nějaké rovnice, které mám počítat', koukla jsem se nahoru, zhrozila se, zpátky k textu a to už jsem četla pořádně :D Moc hezká recenze (zase ten pocit, že tu knížku hned musím mít a číst :D), těším se, až si to sama přečtu a na další tvoje knižní zážitky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, taky se cítím vítězně, když odcházím jen s jednou knihou a ještě tou, kterou jsem přišla koupit :D
      Snad! :)
      Haha, děkuji :) Na tom má zásluhu hlavně Green, to on to napsal tak, že se to dalo vtipně podat :)
      Jsou skvělé :) Podobně jako u Pratchetta, jsou nejlepší částí knížky :)
      :D Nic počítat nemusíš...jako můžeš to zkusit, viď :D ale není to nutné :)
      Díky! :) Moje knižní zážitky naštěstí útěšně narůstají. Mám teď zase období, kdy čtu hodně, tak jsem spokojená :) další recenze přijdou brzy :)

      Vymazat
  2. Opět skvělá recenze! :) Souhlasím s těmi poznámkami pod čarou. Do Kateřin jsem zatím jen nahlédla a hned první poznámka týkající se "Heuréky" mě překvapila! Možná jsem jen byla zalezlá někde hluboko v jeskyni, ale opravdu jsem netušila, co to znamená v překladu :D
    Na to, jak jsem Greena nesnášela za Aljašku, musím uznat, že mě překvapil jako ještě nikdo. A nemůžu se dočkat, až dočtu Kateřiny. Snad se mi budou líbit :) A ještě musím souhlasit s těmi podivínskými postavami :D Pro ty mám slabost a Green je tak nějak umí vymyslet. To i zmiňovaná Aljaška mě svou ztřeštěnou a přímou povahou okouzlila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děěěkuuujuu :)
      Jojo, tak byla vtipná i překvapivá zároveň :D
      Zrovna u Greena to fakt chce se oprostit a s ničím jednotlivé knížky nesrovnávat. Jen tak z toho můžeš vyjít jako spokojený čtenář si myslím :)
      Aljaška byla vadná. Colin je oproti tomu super :) A Hassan nejlepší!!!

      Vymazat
  3. Poznámky pod čarou jsou super věc! Tedy, v některých případech dokáží být nanejvýš otravné (vysvětlení, že v tom a tom roce se za vlády toho a toho stalo to a to), ale pokud to je něco ve stylu zeměplošských poznámek, nejde si je nezamilovat.
    Právě ta spousta mouder, krásných myšlenek a citátů se mi na Greenovi líbí. Čte se to tak nějak úplně samo a člověk neodlepí úsměv ze rtů. :) Četla jsem jen Hvězdy, ale příště mám v plánu právě Příliš mnoho Kateřin. :)
    Skvělá recenze, jako vždy dokonale napsaná! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě při čtení Pratchetta jsem si poznámky pod čarou zamilovala a myslela jsem, že už mě jimi nikdo nemůže tak překvapit a potěšit. Ale stalo se a Green boduje :)
      Historické poznámky neberu v potaz a vlastně celkově historii trochu bojkotuju :D
      :) Přesně :)
      Já četla Hvězdy (které se mi ve finále zamlouvaly víc ve filmové podobě) a Aljašku, která se mi nelíbila. Takže to u mě měl Green 50:50, ale Kateřiny posunuly jazýček vah k pozitivnímu postoji k jeho tvorbě :)
      Děkuju :) Jsi miloučká! :)

      Vymazat
  4. Jsem strašně ráda, že se ti knížka líbila !!! :) Ty poznámky pod čarou pro mě byly nejoblíbenější částí knihy :D Když jsem uviděla někde v textu to číslíčko, byla jsem strašně natěšená :D
    Shrnula si to naprosto přesně, tohle není knížka o nějakém strašném zvratu, ale podle mě je přesně stvořená na letní flákání - to léto z té knížky přímo sálá :D Skvělá recenze - ne, že bych čekala něco jiného ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky!!! Bála jsem se, že si budu muset něco vymyslet, pro případ, že mě neosloví, abych tě nezklamala :D
      Já právě taky :3
      Děkuju! Taky jsem moc ráda, že jsem se k ní dostala právě v létě, protože mám pocit, že tak se dá prožít úplně nejlépe :) A celou jsem ji přečetle u a v bazénu :D
      Díky!!!!! ♥

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři