6. 10. 2015

Marťan - vesmírná filmová adaptace

Kniha Andyho Weira s názvem Marťan, která prolétla světem jako hurikán a získala spoustu fanoušků se stala mou nejmilejší knihou tohoto roku a spolu s Ready player one zaujala dokonce první místo žebříčku mých nejoblíbenějších knih vůbec. V momentě, kdy jsem se dozvěděla o filmové adaptaci jsem tedy byla naprosto u vytržení a nervózně počítala dny do premiéry. 

Marťan se teď konečně dostal do kin a já už měla tu čest ho vidět. A bylo to naprosto senzační.

Jako správný fanoušek knihy a internetový závislák jsem v rámci ukrácení čekání na film samotný shlédla bezpočet trailerů, v duchu hodnotila obsazení, říkala jsem si co jsem si představovala úplně jinak a trápila sama sebe neustálým stěžováním si, že se snad nedočkám. 

Nejsem žádný velký filmový guru. Filmy mám ráda, ale vždycky jsem byla spíš seriálový tip a v poslední době zjišťuji, že do kina chodím pouze na animáky a filmové adaptace knih, které si předtím samozřejmě přečtu. Naštěstí ale dovedu oddělit dojmy z filmu od dojmů z knihy, takže nejsem úplně totálně zdrcená, když se film nepovede přesně podle mých představ, ale srovnávání se samozřejmě neubráním.

Matt Damon byl pro mě jako herec velká neznámá. Takhle z hlavy si nevybavím jediný film, ve kterém bych ho viděla a tak jsem byla na jeho výkon pochopitelně zvědavá. Jako Mark mi zpočátku úplně neseděl, protože při čtení jsem si (navzdory obálce, kde je už vidět jeho tvář, ale já si to prostě nepřipustila) Marka nepředstavovala jako žádného fešáka a Matt má pro mě nepopiratelný sex-appeal. Marka jsem však spíš viděla jako takového toho nerda, vědce, který na střední nepatřil mezi kluky, kteří si užívali velké pozornosti něžného pohlaví. Ostatně tak sám sebe v knize tuším několikrát označil. A ačkoli mi samozřejmě imponují inteligentní muži, vůbec není na škodu, když jsou ještě navíc pohlední. Ale nejdůležitější je samozřejmě smysl pro humor, díky kterému jsem se do Marka dokonale zbláznila.

Nakonec jsem s Mattovým výkonem byla více než spokojená, na svou roli se hodil a co vám budu povídat, rozhodně jsem mu nevyčítala, když se několikrát vysvlékl ze skafandru

Zbytek posádky si v průběhu filmu taky získal mé sympatie, ačkoli herci samozřejmě nedostali tolik prostoru. Beck byl na můj vkus a navzdory mé představě po přečtení taky příliš hezký, ale asi bych byla padlá na hlavu, kdybych si na to stěžovala. Stříbrné plátno prostě miluje pěkné lidi, co naděláme. Martinez byl oproti očekáváním (taky jsem ho ve své fantazii viděla úplně jinak) super a Johansenová, Lewisová i Vogel do svých rolí vklouzli s grácií. Lewisovou jsem si představovala starší, ale možná jen kvůli její sbírce disca a starých seriálů. Nevím, jestli byl věk členů posádky někde přímo uveden. 

Naopak lidé z NASA mi ve filmu dost splývali. Jména jsem si z knihy už moc nepamatovala a tak jsem je během sledování příliš nezvládla rozlišovat a porovnávat se svou představou. Jedině snad ta slečna, která dostala za úkol sledovat vše co Mark udělá, ta se na svou roli hodila skvěle. 
Potěšilo i obsazení Seana Beana (modří už vědí proč přesně...). 

Film měl o proti knize z pohledu diváka, který si knihu užíval hlavně díky spoustě hlášek, hodně hluchých míst. Spoustu dloooouhých (i když samozřejmě dechberoucích) záběrů na povrch Marsu, Marka funícího ve skafandru nebo přecházejícího mlčky po Habu. To samozřejmě v knize, kde chybí vizuální prvek nepřipadalo v úvahu a žádné tiché přemýšlení se nekonalo. 

Líbilo se mi, jak režisér vyřešil způsob záznamu, který Mark pořizoval. Nevím, jak jsem si to přesně představovala, když jsem četla knihu, snad že si pěkně postaru psal papírový deníček, i když by tím vyplýtval spoustu drahocenného času. Filmové řešení bylo elegantní a smysluplné.

Sečteno podtrženo si Ridley Scott s adaptací jedné z nejdokonalejších knih všech dob poradil více než uspokojivě. V kině jsem se bavila, mnohokrát jsem se spolu se zbytkem sálu musela smát nahlas a přes úctyhodnou délku 134 minut jsem se ani na chvíli nenudila, neměla jsem potřebu koukat na hodinky, ani jsem neměla pocit, že by film trval dlouho. Naopak jsem byla poměrně překvapená, jak rychle všechno utíká. Měla jsem dojem, že filmový Mark měl ve spoustě věcí jasno během dvaceti minut, i když to jeho knižnímu protějšku trvalo klidně dvě stě stránek. To ale samozřejmě v rámci nutných škrtů nebylo na škodu. Bohužel toho samozřejmě filmaři byli nucení hodně vynechat, některé scény si upravili k obrazu svému (ne vždy nutně podle mě), ale některé moje oblíbené hlášky naštěstí zachovali (Iron Man).

Líbilo se mi to? Moc.
Kouknu se na to znova? Ráda. A opakovaně.
Mám chuť se teď na celý den zavrtat do postele s knižním Marťanem a číst a číst? Šílenou!!!!
Jakou poučku jsem si odnesla z filmu? Na Marsu není nic, co by nespravil kousek lepící pásky.

Všichni fanoušci knížky film prostě musí vidět a jsem přesvědčena, že se bude líbit i nečtenářům. Líbivé a vděčné téma vesmíru, spousta vtipných scén a hlášek, napětí, navzdory počáteční skepsi skvělé obsazení a krásný filmový zážitek jako takový. Stojí to za to vidět na velkém plátně a já už se teď nemůžu dočkat, až si knižního i filmového Marťana zopakuji.
Share:

14 komentářů:

  1. Krásně jsi to shrnula :) Film byl opravu v hodně složité pozici. Přece jen s tak dokonalou knižní předlohou jsem už předem byla připravená na zklamání. Ale opak byl pravdou, cítila jsem se v kině stejně nadšeně, jako když jsem četla knihu. Samozřejmě, že kniha je většinou o krok napřed, ale tady jsem byla zkrátka spokojená. Jelikož už je to i docela déle, co jsem Marťana četla, tak jsem si ani nepamatovala detailně děj a nemohla nadávat na věci, které byly ve filmu vynechány nebo pozměněny. Matt Damon byl pro mě vynikající volbou. I když jsem měla pochybnosti o tom, jak zvládne zahrát věčně pozitivně naladěného Marka sypajícího z rukávu jednu hlášku za druhou. Ale nakonec byl vážně přirozený a já byla nadšená. Naopak (nevím proč) já si na rozdíl od tebe představovala slečnu sledující Marka úplně jinak :D Vůbec jsem si na ni nemohla zvyknout.
    Doufám, že dáme nějaký společný filmový večer v naší slavné trojce a zkoukneme Marťana znovu! :) A znovu a znovu a znovu!!! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)
      Přesně. Člověk mu od začátku musel dát šanci, jinak je jasný, že by třeba neuspěl tak dobře :)
      No jasný, možná ne tak bezprostřední čtení bylo tentokrát výhodou :D
      Byl přirozený a líbil se mi a bavil mě a asi ho miluju, stejně jako knižního Marka :D
      Jinak? :D Já možná tak tmavovlasou, ale jinak v podstatě stejně :D Jak se kruci jmenuje? :D Annie? :D
      I am in!!! :) Kdy?!?! :D

      Vymazat
    2. Kdykoliv! :D Já bych šla klidně znovu do kina, taková je to láska :D

      Vymazat
    3. Taky se mi to s odstupem času zdá snad pořád lepší a lepší :D Jako by to ještě bylo možný :D

      Vymazat
  2. Ano, mevydrzela jsem, ale nelituju, nic jsi neprozradila, jen mam chut na to jit asi tak okamzite a nejlepe u toho jeste cist knizku :D Jak ty to delas :D
    Paani, to, ze se u tebe dostal Martan na pricku vedle RPO, to uz je ohromna pocta, ale naprosto chapu, obe jsou vyjimecne :)
    Taky jsem videla milion traileru, takze ja zatim usuzuji jen z nich :) Matta naopak znam a vybavuji si z rady filmu a jako spousta lidi, i ja mam problem predstavit si ho jako optimistickeho Marka, ktery hlaskuje a hlaskuje, ale na druhou stranu me tesi, ze ty i Ivcca jste ve vysledku spokojene, jsem na neho moc zvedava a necham se rada prijemne prekvapit, zvlast, jestli obcas pujde skafandr dolu :D :D Kazdopadne pro me je Mark kus, ja ho nikdy nevidela jako nejakeho uplne nerda, i kdyz jsem tim trochu ignorovala vodítka v knizce :) co se tyka zbytku posadky, tak Beck mi taky prijde moc sexy, na to, jak je v knizce nesmely :) Na zbytek obsazení jsem zvedava, jak se s tim poperou :)
    Na tu vizualni stranku se moc tesim :) Stejne tak na soundtrack :D
    S tim denikem me napadlo, ze by to mohli vyresit jako v Driv nez pujdu spat, ze ho proste bude namlouvat, ale uvidim :)
    Tesim se maximalne, jsem moc rada, ze se ti to libilo a nezklamalo, po tak uzasnem zazitku z knihy :) Ja se pak urcite ozvu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a jeste, Iron man, jooo, tesim se jak mala :D uplne se mi vybavuji nektere hlasky, asi si to aspon prolistuju :))

      Vymazat
    2. Juchů :D Jsem mistr přesvědčivosti :D Když mi to nevyjde na chemii, budu se tím živit :D
      Dostal. A právem. A miluju ho. A už jsem se zase přistihla, že když svou lásku k RPO uspokojuju audioknihou, Marťana chci číst. Hned. A znovu a znovu. Ať už je taky audiokniha!!!!!!! :D
      Já jsem právě filmově dost pozadu. Kamarádi ze mě vždycky rostou. "Ty jsi neviděla.... A tohle taky ne? Panebože!!!!" :D Joooo....♥♥ Co si budeme povídat, je to kocour :D
      Pro mě holt ne no :D Ale jeho smysl pro humor to stejně přebíjí a chci si ho vzít :D
      Že jo! Měl být nevýrazný. Třeba pohledný, ale jiným způsobem, než takhle sebejistě sexy :D
      Vidíš! Já věděla, že jsem v tom článku něco zapomněla vypíchnout! :D Soundtrack byl naprosto super! Jsem si představovala šílenější pecky, ale písničky tam za mě vybrali dost dobře a půlku filmu jsem si v sedadle tancovala :D
      Diktafon mě taky napadl :)
      Těš se, těš se! Já se na oplátku těším na to, co na to řekneš :)
      Jo, neochudili nás. Ale o moji první nejoblíbenější jo :(

      Vymazat
    3. Ktera je tvoje nejoblibenejsi, Aquaman? :D

      Vymazat
    4. Přesně tak :D Nejoblíbenější je asi silné slovo, ale mrzelo mě, že ji vynechali :D

      Vymazat
    5. Skafandr jde hned několikrát dolů!!! ÁÁááchh.. :D ♥ ♥

      Vymazat
    6. Teda holky, já na to chtěla jít s přítelem :D a vypadá to, že tam budu slintat nad Markem/Mattem :D

      Vymazat
    7. No...to je nebezpečná situace hele :D Ale tak v kině je tma, třeba zvládneš být nenápadná :D A nebo to přítel pro jednou přežije :D

      Vymazat
  3. Proč mě všichni trápí s tím jak četli a viděli film Marťan? Kniha mě moc neoslovila kvůli tomu, že hodně popisuje některé věci mimo moje chápání mého primitivního mozečku. Ale film vypadá tak neskutečně lákavě... Beztak se k němu zase nedohrabu, jako u Papírových měst a Spáleniště.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Pardon, neměla jsem v úmyslu někoho trápit :D
      Mrzí mě, že se ti knížka nelíbila. Pro mě naopak byla přesně podle mého gusta. Stejně jako Mark miluju vědu, části s vysvětlováním mě právě neskutečně oslovily a šíleně se mi líbilo jak byla knížka celkově laděná, hlavně co se humoru týče.
      Film je fakt super, rozhodně ho nezazdi :)
      Papírová města ani Spáleniště jsem též ještě neviděla, takže vím, jak se cítíš :D

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři