26. 2. 2016

Attachments - Rainbow Rowell

Lincoln se živí tím, že čte e-maily všech zaměstnanců redakce novin The Courier. Oficiální název jeho pozice zní "bezpečnostní IT technik", ale on si připadá jako obyčejný šmírák. Jeho úkolem je mimo opravování tiskáren a zavirovaných počítačů taky posílání výstražných zpráv uživatelům, kteří nějakým způsobem poruší pravidla toho, co si smí v práci psát skrz firemní e-mail, nebo prohlížet na internetu v pracovní době. Jednoho dne mu do jeho výstražné složky spadne e-mailová konverzace mezi editorkou Jennifer a filmovou kritičkou Beth. Jejich rozhovor ho zaujme a on se rozhodne jim své upozornění neposlat, protože by rád věděl, kam se jejich dialogy budou ubírat. Šmíráctví nabírá na obrátkách, tím spíš, že se mu jedna z žen tak nějak dostane pod kůži. A pak už je pozdě se cokoli snažit napravit. 

Lincoln je na sklonku devadesátých let minulého století jedním z mála, kdo rozumí počítačům. Proto je přijat jako IT technik do místní novinářské redakce. Noční pracovní doba, kdy se v celé firmě nachází prakticky sám mu vyhovuje. Beztak nemá po večerech co podnikat. Bydlí u své matky, na kamarády nikdy neměl moc štěstí a už několik let se vzpamatovává ze vztahu se svou středoškolskou láskou Sam. Jediný, kdo si o něj dělá starosti je jeho starší sestra Eve, která ho přemlouvá, aby se od matky konečně odstěhoval a začal žít podle sebe. Lincolnovi ale život ve svém rodném domě vyhovuje. Nic mu tam nechybí a nemá pocit, že by o něco přicházel.

V knížce se střídají Lincolnovy kapitoly vyprávěné klasickým způsobem s kapitolami v e-mailech, skrz něž spolu s Lincolnem poznáváme kamarádky Jennifer a Beth, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si mohou dovolit probírat ve firemních e-mailech.

Rainbow Rowell je alespoň u nás známá hlavně díky knihám Fangirl a Eleanor a Park.  Attachments již však není kniha vyloženě o mladých pro mladé. Dotýká se hlavně témat, která mohou být bližší lidem kolem třiceti a i tím je mi mnohem sympatičtější. Nezabývá se už typickými starostmi puberťáků a je vtipná v úplně jiné rovině, než YA žánr. Její hrdinové jsou celkem normální a nemají takový ten nešvar, kteří musí mít všichni ti knižní puberťáci. Nemusí být něčím odlišní, aby zaujali a aby stálo za to o nich psát.

Lincoln je docela normální kluk, není to prototyp ajťáka, jak si ho stereotypně představíme. Je sice trochu asociální a vídá se prakticky jen se svou sestrou, matkou a kamarády, se kterými hraje Dračí doupě, ale jinak s ním není nic v nepořádku. Je vtipný, pohledný, vysoký a roztomilý.

Jennifer si vlastně žije celkem spokojeně. Jedinou neshodou v jejím životě je rozhodnutí, zda by si s manželem měli, nebo neměli pořizovat děti. Beth je tu vždy pro ni, ochotná ji vyslechnout a nabídnout pomocnou ruku. Její pomoc obvykle spočívá v sarkastickém humoru, který Jennifer odvede od temných myšlenek. I Beth má však svoje problémy. Její dlouholetý vztah s nezávislým kytaristou tak trochu stagnuje a na svatební zvony, které už by Beth po tolika letech očekávala, to nevypadá. 

Pokud Attachments není vaše první kniha v životě, nejspíš brzy pochopíte, jakým směrem se celý příběh bude ubírat. Ačkoli se kniha zabývá každodenními problémy, nikdy nesklouzne k nudě a šedi. Možná právě proto, že se v hlavních postavách můžeme tak trochu najít, je tak čtivá a zábavná. Žádná kapitola není navíc a tentokrát jsem neměla pocit, že by v příběhu bylo něco navíc. U předchozí tvorby Rainbow Rowell pro mě události v jednom předem nečekaném okamžiku zkrátka ztratily svoje kouzlo. Attachments si pozitivní dojem udrželo od začátku do konce. Všechny postavy jsou příjemné a hned byste je brali za kamarády. I přesto, že jsem si byla od začátku jistá, že vím, jak to skončí, mohla jsem si palce umačkat, jak jsem všem držela palce, aby to pro ně dobře dopadlo. Slzavé údolí se nekonalo, to však neznamená, že mě kniha nedojala. Zkrátka jsem ji zaklapávala spokojená a s pocitem, že konečně chápu všechen ten povyk kolem Rainbow Rowell.

Pokud máte rádi romány v dopisech, knihy o normálních lidech a jejich každodenních životech, jež nejsou uměle vymodelované, aby zněly zajímavěji a máte-li v oblibě lehkost, s jakou tato americká autorka píše, Attachments si rozhodně zamilujete. Jsem ráda, že jsem Fangirl i Eleanor and Park četla dříve, protože teď vím jistě, že nesahají Attachments ani po kotníky.


94%
Share:

6 komentářů:

  1. Tak s touhle recenzí jsi mi padla do nálady, poslední dobou čtu skoro jenom fantasy a zrovna jsem si říkala, že bych si přečetla nějakou příjemnou knihu o normálních lidech a normálním životě :-) No, myslím, že jsem právě našla favorita :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mám velkou radost :) Attachments jsou rozhodně taková odpočinková knížka o běžných starostech :) Dostupná zatím tedy jen v angličtině, ale RR píše tak krásně a přitom jednoduše, že to není žádná překážka :) Tak doufám, že se ti bude líbit! :)

      Vymazat
  2. Jee, zní to skvěle, mám moc ráda, když se v knížce kromě tradičního vyprávění objeví třeba e-maily apod., je to často osvěžující oproti nahuštěným stránkám, takže to je jedno z plusů hned na začátku. Příběh zní dobře, člověk tohle někdy potřebuje a věřím, že když to napsala RR, že to bude ještě superčtivé :) Ani nevím, jestli se teď chystá překlad nějaké další knížky, třeba této, uvidíme :) Budu se těšit na další recenze, opět jsi nalákala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Taky mám ráda romány v e-mailech a dopisech a RR to vystihla úplně na jedničku, když to namíchala s klasickým vyprávěním :)
      Právě. Já na něco podobného měla šílenou chuť a po roce, co mi knížka leží na poličce na ni konečně došlo. Nechápu, že jsem čekala tak dlouho.
      Vůbec nevím, ale doufám, že jo, protože je boží. A hrozně se těším na Landline, kterou mám doma stejně dlouho. Nějak mi ta její dospělácká tvorba sedla víc :) :)

      Vymazat
  3. Tak do toho se asi pustím, R. R. je jediná autorka YA, kterou jsem tak nějak schopná snést :) a jestli napsala něco jiného než YA, tak to neodolám ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ti schvaluji :) Mně už se YA také pomalu zajídá a tohle už YA úplně není, takže to pro mě byla jasná volba :) Fakt milá, odpočinková a čtivá knížka :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj příspěvek! Z každé zpětné vazby mám velkou radost a na veškeré komentáře odpovídám :)

Právě čtu

Právě čtu

Opozdilec
tagged: currently-reading

goodreads.com

Followers

Hledání

Instagram

Spolupracuji s

CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online

O autorce

Moje fotka
Obyčejná šestadvacetiletá holka z Prahy, nadšená uživatelka instagramu, zbrklá, ale organizovaná, nekonečně zamilovaná do Odeonek. Hlavní čtenářské zaměření - krimi a thrillery. Poznámka k obsahu blogu: Použité obrázky obálek knih pocházejí ze serveru goodreads.com, cbdb.cz nebo databazeknih.cz a pokud u fotek není uveden zdroj, pak jsou mou vlastní tvorbou. Úryvky z knih jsou v recenzích vždy označené kurzívou, jsou přímou citací knih a nevyhrazuji si na ně žádná práva. Ta podle zákona náleží autorům knih. Pokud byste mě rádi kontaktovali v jakékoli záležitosti, napište mi na e-mail: MelindaMyaddictions@gmail.com

Populární články

Čtenářský klub - kniha měsíce

Knihy měsíce

Pusťte se do společného čtení knihy měsíce a prodiskutujte ji s námi na fóru!


Kniha měsíce

Blogové narozeniny

Místo pro vaše připomínky

Název

E-mail *

Vzkaz *

Seznam knižních blogerů

Knižní blogeři